27 Mayıs 2019 Pazartesi

Mamadan Emzirmeye Geçiş???


Bu konu eminim bir çok annenin kanayan yarasıdır. Hem kendi stresi hem çevre baskısı hem lahusalık üst üste geldikçe gelir. Bebişin sürekli mızmızlanması sütün yetmiyor mu?? Mama mı versek acabalara bağlanır. Bebişin her ıg demesinde emzir sen emzirler havada uçuşur. Bir de tam tersi inatla mama vermicem emziricem diyenlerde mevcuttur.

Ben açıkçası iki yaklaşımı da doğru bulmuyorum. Kendi hikayemden yola çıkarak size bakış açımı biraz anlatayım. Yaklaşık 12 saat sancıdan sonra zor bir normal doğumla oğlum aramıza katıldı. Doktorlar ve ebeler sadece emzirmemizi bebişin midesinin daha fındık kadar olduğu her türlü doyacağını söyledi. Ben sütümün sanki az olduğunu stresten dolayı tam gelmediğini söylesem de ısrarla yeteceğini söylediler bizde tamam dedik, geldik evimize. Ben sürekli emzirmeye çalışıyorum bebeğim emmeyi öğrenmeye ben emzirmeyi öğrenmeye uğraşıyoruz. 3. Gün oğlumun ateşi çıkmasıyla soluğu acilde aldık.(yenidoğanda 37,5 geçildi mi doğruu hastaneye gidilmesi gerekiyor) Yapılan kontrollerde sarılık değerinin yükseldiğini ve aşırı kilo kaybı yaşandığı ortaya çıktı.(doğum kilosunun %10 kadar kilo kaybı ilk hafta normal deniyor, bizimki bundan fazlaydı).

Tahlillerine bakıp doktor direk yatış verdi ve benim yıkıldığım o cümleyi kurdu “çocuğu aç bırakmışsınız, tuz oranı ve sarılık değerleri bu yüzden yüksek” dedi. Sanırım bir annenin duyabileceği özelikle lohusa bir annenin duyabileceği en acı cümlelerden biridir “çocuğu aç bırakmışsınız”.. O an ağzımdan hiçbir şey çıkamadı, doktorun abartmadığını da biliyordum tahlil sonuçlarını bende kontrol etmiştim. Hemen yeni doğan bölümüne yatış verip, alması gereken sıvı miktarını doktor hesaplayarak mama takviyesi ve mavi ışık tedavisine başladık. Kendi dikişlerimi, acılarımı her şeyi unuttum sadece oğluma iyi bakamadığımı düşünüp kahroldum. Aslında iç güdüsel olarak ilk günde sütümün az olduğunu biliyordum ama tüm doktor ve ebelerin yeter o yeter demeleri bizi bu noktaya getirdi. Hastanede kaldığımız süre boyunca 4 saate bir mama 2 saatte bir emzirme 6 saate birde kan alıp değerlerine bakma şeklinde geçti. Şükür ki oğlum tedaviye çabuk cevap verip değerler istenilen düzeye gelince hastaneden çıktık.(burda 3 cümleyle yazıyorum ama hastanede geçirdiğimiz her dakika benim ömrümden ömür sildi, birde arada nöbet değişimi dolayısıyla gelen farklı doktorun yoğun bakım falan cümlelerini duyunca, ben baya baya çökmüştüm) Taze anne olarak 2 kere ağlama krizine girdiğim olmuştu , biri bu hastanede kaldığımız gündü, diğerini sırası gelince diğer yazılarımda yazarım J

Eve döndükten sonra artık hem emziriyordum hem mama veriyorduk bir daha asla  aç bırakma riskini göze alamazdım ama emzirmekte de vazgeçmedim. Emzirdikçe artacak mottosu benimde beynimde yer etmişti.

Mamadan sadece emzirmeye nasıl geçtik?

İşte en çok merak edilen bölüm sanırım burası biz ilk 10-15 gün hem mama hem emzirme şeklinde ilerledik ve sonra sadece emzirmeye geçtik. Oğlum şuan 10 aylık ve hala emiyor hatta emmek onun için vazgeçilmez bir şey diyebilirim J

Öncelikle şunu bilmekte fayda var mama anne sütünden daha uzun süre tok tutuyor. Anne sütü bir buçuk iki saat yeterken mama 3-4 saat tok tutabilir. Dediğim gibi emzirmekten asla vazgeçmedim bu süreçte her mamadan önce mutlaka  meme verdim. Biraz emesiye kadarda uğraştım. Bu uğraşlarımın 45 dakikayı bulduğu, oğlumu da beni de ağustos sıcağında kan ter içinde bıraktığı oldu ama yine de uğraştık ve sonrasında mamayı verdik. Bir süre sonra önce emip sonra mamanın geleceğini sanırım kavradı ve giderek daha az uğraşır hale geldik. Küçük bir deftere gün içinde yediği mama miktarını ve saatini yazıp takip ettik.(bunun çok faydasını gördük) Bu sürede de emme süresini uzatıp (1 memeden 2 meme emdirmeye geçtik) mama miktarını yavaş yavaş azalttık(100 ml veriyorsak önce 90na sonra 80ne düşürdük ama öncesinde mutlaka emzirdim). Arada sütüm varsa sağıp mama niyetine onu da veriyorduk. Sonra bir öğünde sadece emzirip mamayı iptal etmeye başladık. Bu, günde iki kere mama vermeye döndü ve sonra tamamen kaldırdık.

Biberon seçimi?

Biz Mamayı veya sağdığımız sütü biberonla verdik. Aslında meme reddi olmaması için şırıngayla vermekte öneriliyor ama ben bir süre sonra çalışmaya başlıcağım için hem memeye hem biberona alışması bizim için daha iyi olacaktı. Biberonda önce lansinosh yavaş hızlı uçlu biberonu sonra dr.browns options başlangıç biberonunu kullandık. Burda önemli olan biberonun anne sütü gibi yavaş yavaş bebiş çektikçe akıtması, bu konuda bana göre daha iyi olan dr. Browns markası oldu. Hem gaz problemimiz ortaya çıkınca  dr. Browns bir tık daha öne çıktı.(kolik bebiş konusunu inşallah ayrıyeten yazabilirimJ) .İlk 3 ay dr.browns’kini oğlumuz büyümeye başlayınca sanırım bunun ucu yetersiz geldi biraz daha hızlı olan lansınosh markasınınkini dolabımızdan çıkarıp kullandık.
Bu süreç boyunca en büyük yardımcım ailemdi. Ne sütün yetmiyor dediler ne mama verelim ne de aaa niye mama veriyoruz. Tamamen bana bıraktılar. Bende tecrübesizdim ama bebeğimle aramızdaki bağ sanki onu daha kolay anlamamı sağlıyordu. Şimdi İnanılmaz emmeye düşkün bir oğlum var. 8. Ay civarı geceleride sürekli emmek istediği için gece bir defa mama verelim de biraz fazla uyur belki deyip mama vermeyi denedik ama oğlumuz zinhar mamayı kabul etmeyip benim üstüme doğru eğilerek neyi tercih ettiğini açıkça belli etti bende uykusuz gecelerden sonra iş başı yapmaya razı olup durumu kabullendim J

Evet taze anneler bu konu da herkesin ayrı maceraları var benimki de böyleydi. Şahsi düşüncem illa da emzircem mama vermicem deyip mamayı öcü gibi görmekte yanlış , kolaylık oluyor mama uzun süre tok tutuyor diye mamaya yönelmekte yanlış. Bebeğinizin sağlığı açısından hangisi gerekliyse o yapılmalı. Ben emen bir bebekmişim, kardeşim mama ile büyüyen bir bebekmiş ikimizde gayet sağlıklıyızJ  Emziremiyorsanız da kendinize sorun yapmayın, bebişiniz sizinle bağı ilk kucağınıza aldığınız andan itibaren kuruyor, sonrasında da sizi kokunuzdan tanıyabilecek kadar biliyor emin olabilirsiniz.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bunlarda Dikkatinizi Çekebilir?? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...